Naar huis

16 april 2022 - St. George's, Bermuda

De eerste etappe terug naar huis

Het is net vijf voor twaalf en het douane kantoor sluit net zijn deuren voor mijn neus, ik moet dus tot twee uur wachten voordat ze weer open gaan. Eenmaal uitgeklaard gaan we dan eindelijk onderweg naar bermuda. De sfeer is opgelaten en we zeilen heerlijk de oceaan op, we hanteren shifts van elk drie uur zodat iedereen goed aan zijn rust komt. De zee is kalm en het koken dus er prettig om te doen ik heb het wel eens anders meegemaakt. De nacht blijft de wind hetzelfde en we maken goede voortgang.

D3D65B52-1D4C-4D76-89F8-1941753654F5

Dag 2

We gaan lekker de wind in de rug en de boot gaat met 5,5 knoop lekker vooruit, ik verras de mannen met pannenkoeken voor het ontbijt en de stemming zit er goed in. De laatste eilanden worden aan het zicht onttrokken en er zijn dolfijnen voor de boeg, het blijft een fascinerend schouwspel hoe ze met de boot aan mee zwemmen zijn en af en toe uit het water springen. Ze blijven een half uurtje zo spelen en we zwaaien ze gedag. Ik maak een lekkere bonen schotel met de nodige pepertje erin en we zijn weer klaar voor de nacht.

3E9D4A47-6E88-493E-B7EA-310723309F1F

Dag 3

De wind is een behoorlijk stuk minder geworden en we kunnen niets anders dan de motor aanzetten, nu maakt de motor niet al teveel herrie maar we hebben tenslotte een zeilboot en diesel kost geld en de wind is gratis. We zijn dan maar spelletjes aan het doen want de stuur automaat doet goed zijn werk. Ik maak weer lekkere maaltijden voor de mannen want dan blijft iedereen happy. Ik check de koers en de weerberichten en zie dat er ook morgen geen wind is, maar de dagen erna vertellen een ander verhaal. Er is storm opkomst op onze route en om het nog leuker te maken precies op de kop! Ik slaap er onrustig van en besluit om morgen met jaap te overleggen of het wijzigen van de koers niet verstandig is.

12B58342-3B7A-48AF-AFBA-057D3CC1C4F2

Dag 4

De wind is weer terug maar nu vanaf de zijkant, halve wind dus en boot glijd door het water. Ik heb overleg met jaap gehad en we verleggen de koers om het ergste te kunnen ontwijken. Later op de dag trekt de wind nog Iets meer aan maar is nog steeds goed te doen. In de nacht staat er een behoorlijke bries en wil de stuurautomaat het niet altijd even goed meer doen, er moet dus met de hand gestuurd worden om ervoor te zorgen dat we niet teveel van koers geraken. Nog steeds varen we westelijk in plaats van noord dit omdat het front wat voor ons ligt 40 knopen wind heeft. Het zorgt er wel voor dat we een dag later aan gaan komen, maar we komen liever later aan dan met schade of erger.

97CAB2F7-A942-415B-B118-1B516A2A589A

Dag 5

De wind staat nu op de boeg en we moeten dus gaan laveren en dat is met een golf van 3,5 meter bijna niet te doen met een boot met een korte kiel. Het lijkt er wel op dat we het ergste hebben gehad maar het blijft bermuda en daar kan alles gebeuren. Helaas is dat dan ook zo en in de avond trekt de wind aan boven de 30 knopen, ook de golven reageren daar gelijk op en met 4,5 tot 5 meter komt er regelmatig eentje over de boeg heen. In mijn hut voor in het schip begint het serieus te lekken, ik heb altijd wel een waterbed gewild maar niet zo eentje. Ik besluit zo goed en kwaad als het kan het plafond los te maken om te kijken waar het naar binnen komt. Ik zie dat het bij de vuilwater loos punt lekt en daar kan ik nu helaas niets aan doen. Ik leg heel veel handdoeken neer om de schade te beperken en besluit maar op de bank te gaan slapen. In de kombuis gaan alle ingrediënten een eigen leven leiden, iets wat je niet vast hebt kan levensbedreigend worden zoals messen of vorken dus bij alles moet je goed nadenken en uiteindelijk lukt het me om toch nog een goede maaltijd op tafel te zetten. Terwijl ik de spullen in de kombuis aan het opruimen ben neemt een golf de boot op en vlieg ik letterlijk naar de andere kant van de boot. De gehele nacht blijf ik op scherp zodat de rest een beetje kan slapen.

Dag 6

De wind is weg maar de golven nog niet met 3,5 knoop kruipen we vooruit op de motor, en bermuda komt langzaam dichterbij. We puffen uit en besluiten liever nog een nachtje op zee te zitten dan in de nacht aan te komen op bermuda. Om op bermuda te komen moeten we door riffen navigeren en om dit in het donker te doen lijkt ons niet verstandig. Ik reken uit of we uitkomen met de diesel en gelukkig hou ik een halve tank over. Voor we de nacht ingaan bak ik een enorme stapel pannenkoeken en iedereen is weer gelukkig.

Dag 7 als ik wakker wordt zie ik bermuda liggen en er valt een last van mijn schouders, iedereen is moe en wil eindelijk eens een normale nacht weer slapen. Aan bakboord zie ik een walvis zijn adem uitstoten met een enorme fontein water boven aan de horizon. De zon schijnt en met een heerlijk windje kan de motor eindelijk weer even uit. Ik roep bermuda radio op en na alle formaliteiten koersen we de narrow,s binnen een smal kanaal dat uitkomt in de lagune waar het eindelijk vlak water is. Het anker gaat naar beneden en de ijskoude biertjes komen aan dek, wat hebben we hier naar uitgekeken. De Draeck ligt eindelijk stil en we zijn trots op onszelf en op de boot, we made it!!!!

Volgende keer omkopen met hagelslag!!

1. Rineke Gronert:
    16 april 2022
    wat een verhaal. Dan staat het zweet niet alleen in de handjes.... Als dan land in zicht komt....... wat een opluchting moet dat zijn. Fantastisch dat jullie het hebben gered mannen.
  2. Annelies Blansjee:
    16 april 2022
    Wat een verhaal zit m toch even te knijpen als ik dit allemaal zo lees
    Heerlijk dat jullie dit goed hebben volbracht Chapeau Respect voor jullie allen
    Geniet lekker vannen biertjes en de rust behouden vaart
    Groetjes Jon en Annelies
  3. Wytske Roodbergen:
    17 april 2022
    Wat een avontuur, mannen. Wat een mooie wereld en wat een geweldig verhaal... Geniet ervan en kom veilig thuis. Jullie zijn goed op weg! Veel groeten, Wytske en Johan
  4. Cor en Tike Engelbracht:
    17 april 2022
    Wat een tocht was dat zo te lezen, we wisten het al omdat we Shane gesproken hadden!
    Heel veel succes verder en we drukken de duimen voor jullie!
  5. Robbert Waage:
    17 april 2022
    Weer een avntuur en precies wat je zegt; Bermuda is Bermuda en een lastige hoek.
    Maar jullie hebben het gehaald, de eerste stretch zzit erop.

Tot jullie volgende bericht, behouden vaart mannen.
  6. AJ:
    17 april 2022
    💪goed bezig met zijn allen gap
  7. Ed Rootlieb:
    22 april 2022