Hakuna matata.

27 december 2017 - Malindi, Kenia

De reis over the road of hell vergt meer dan ik gedacht had van mij. Het constante inhalen omdat de vrachtwagen voor je maar dertig rijdt is een aanslag op de concentratie, en juist die mag niet verslappen. Van Nairobi naar mombasa is maar een kleine vijfhonderd kilometer over een slechte tweebaansweg en zou in zes of zeven uur te doen moeten zijn, wij doen er twaalf uur over. Voor dat we bij het huis zijn besluit ik even te gaan tanken, ik klap mijn telefoon open en normaal zie ik dan gelijk mijn rijbewijs maar nu dan dus niet! Ik begin nu dus extra te zweten en denk na waar ik deze heb gelaten’ shit nu weet ik het toen die auto stuk was en tegelijkertijd moest inchecken in het hotel heb ik mijn rijbewijs gegeven om een kopie te laten maken, na een korte check met het hotel lag deze inderdaad nog onder de kopieermachine! Ik laat een koerier het ophalen en na de kerst kan ik hem hier in Malindi ophalen bij de G4s Office. Maar het blijft natuurlijk wel Afrika! Het huis is werkelijk prachtig, de huishoudster komt helaas niet verder dan een zeer kleine basisvaardigheid Engels. Het is een lief verlegen mens en wij hebben geen ervaring met een huishoudster dus doen we alles samen, ze vind het prachtig als ik de keuken sta te koken, en tot haar stomme verbazing kan ik het nog goed ook! Dat zien we namelijk als we buiten te zitten na te tafelen en zij de restjes uit pannen met smaak heerlijk naar binnen smikkelde! De volgende dag stond er dan ook gewoon een bord extra op tafel. Het traditionele huis heeft een dak wat aan een kant open is, heerlijk om even lekker door te tochten, en dat vindt de natuur dus ook, en er hangen boven in nok dan ook ongeveer twintig vleermuizen! We hebben er geen last dus leven en laten leven, T.I.A ( this is Afrika ) weet je nog wel?

Het zwembad heeft ongeveer een halve meter water in zijn totaliteit want het is net gerepareerd! Volgens de tuinman duurt het slechts zes dagen om te vullen! Ik schuim het complete terrein af opzoek naar tuinslangen en tenslotte hangen er vier met een pis straaltje in het zwembad. Na een dag staat er een metertje in kunnen de mannen zich niet meer inhouden. Na drie dagen begint het erop te lijken en kan je het een zwembad gaan noemen.

Nu is boodschappen niet zoals de spar in petten elke dag open en alle keus die je maar wil. Hier heb je een aantal keuzes, de lokale supermarkt de ondernemers zijn Indiërs die de prijzen op toeristisch niveau hebben gebracht ( ik hoor jullie denken de pot verwijt ..... ) of de Albert Heijn van Kenia, hebben echt alles maar is twee uur rijden en ook weer twee uur terug, of hele kleine lokale winkeltjes. Het wordt de laatste puur ook omdat we vinden dat het steunen van lokaal ondernemerschap erg belangrijk is. De ene heeft meel, bonen, olie en rijst, de ander heeft weer wc papier en schoonmaak artikelen. Na twee dagen kennen zij hun Nederlandse klanten en is er ook gelijk van alles mogelijk. Ik wil vanavond kip eten en ik vraag aan Mary de groentevrouw waar ik dit kan krijgen? Geen probleem mr. Rogers vanmiddag laat ik het bezorgen bij jullie huis, en inderdaad werdt de kip ontdaan van zijn verenkleed netjes bij ons afgeleverd.

Bob landt straks op Malindi Airport en wij halen hem natuurlijk even op, ik heb mijn rijbewijs niet dus Suus mag rijden. Niet geheel ontspannen neemt ze deel voor het  eerst aan het Keniaanse verkeer, met een verbeten gezicht snauwt ze mij toe, waarom heb je je rijbewijs dan ook laten liggen! Sorry schat maar je doet het goed hoor lach ik een klein beetje vals. Bob landt op tijd, iets wat best heel knap is in Afrika! Bij de auto zit er ineens een derde wereld parkeerklem om mijn wiel! Ik ga naar de jongen van parkeerbeheer en vraag om uitleg waarom dit is, u gebruikt twee vakken meneer legt hij mij uit. Huh twee vakken zeg ik, heb je je bril wel op beste man? Maar als je goed keek stond mijn rechter achterwiel wel tien centimeter over de witte streep! Ik ontplofte en zei dat hij onmiddellijk dat ding moest verwijderen! Ja na betaling van ongeveer dertig euro doe ik dat lachte hij gemeen. Dat gaan we wel even zien dacht ik en liep naar de auto en trok de klem zonder veel moeite van mijn wiel af, kwaad gooide ik hem voor zijn voeten en zei dat er niets betaald werdt. Alleen die slagboom nu nog dus,daar had hij weer de macht over.

Ik liep naar de politiepost en legde de situatie uit, ook hier veel begrip maar ik was bij de verkeerde instantie gekomen, let op kastje naar de muur situatie dus. Ik kwakte de dertig euro in zijn huisje en vervloekte hem in het westfries grondig. T.I.A dus weer!

Onze dagindeling is aangepast voor de kerstdagen, rustig opstaan, zwembad, strand, zwembad, diner, backgammon en een koud biertje! Ik las op de site van de NOS dat deze december maand de somberste in honderd jaar was met maar een paar uur zon! Sorry hoor maar van binnen lig ik helemaal in een deuk!

Hakuna Matata !

1. Remko Kempers:
    Heerlijk dit!
  2. Johan van der Nat:
    27 december 2017
    Mooi verhaal. Beste wensen.
  3. Inge:
    27 december 2017
    Bedankt voor weer een prachtig verhaal over jullie avontuur!
  4. AJ:
    👊🏻👍🏼
  5. AJ:
    27 december 2017
    T.I.A ( This Is Awesome )
  6. Henk en Ineke van Nimwegen:
    27 december 2017
    Lekker hè, die gevaarlijke weg van Nairobi naar de kust,neem er de tijd maar voor, moeten jullie die ook weer terug of vliegen jullie vanaf de kust weer naar huis?
    We genieten van jullie verhalen!
  7. Muriel:
    27 december 2017
    Mooi stukje weer😊. Geniet samen ennik kijk uit naar je volgende blog
  8. Kitty Mertz:
    27 december 2017
    Heerlijk hoor die verhalen, ook al zit het niet altijd mee....voordeel is dat die bekeuring hier wel twee keer zo hoog zou zijn geweest hahaha! Veel plezier nog en groetjes voor allemaal van Kitty ( ook voor Bob dus)!
  9. Laurens Lieshout:
    28 december 2017
    Mooi verhaal weer hoor! ben wel benieuwd of je je rijbewijs al weer terug hebt.. 😉
  10. Saskia:
    28 december 2017
    Nice :-) !
  11. Anita:
    30 december 2017
    Hahaha 500km gaat in veel landen echt wel langer dan 10 uur duren.
    Vaak gedacht oooo dat valt mee qua afstand en dan toch nog de hele dag onderweg.
    Pas op voor de vleermuizen en hun poep kan je erg ziek van worden.
    Alvast een fijne jaar wisseling.