blub Blob

31 december 2017 - Malindi, Kenia

Ik ben een klein geel visje in een oceaan van blauw.......

Het grote genieten is begonnen, alles gaat nu pole pole. Af en toe een beetje snorkelen op het rif (slechts 300 meter van ons huis verwijdert), afspoelen in het zwembad, koud biertje en hangend in de bank op het terras. Maar zoals gebruikelijk wordt ik na een paar dagen weer onrustig en moet er weer wat gebeuren. Op het strand hangen kan ik ook in Petten van de zomer weer gaan doen. We besluiten naar Watamu te gaan en daar in het Marine park te gaan snorkelen. Bob regelt een boot voor ons alleen, want om rug aan rug te zitten lijkt ons allen geen succes. Prinsheerlijk zitten wij met z’n zessen op een boot voor dertig personen, tijdens het boarden van alle boten proberen sommige toeristen toch bij ons aan board te komen. Wij vragen een leuke prijs en gelijk druipen ze af naar de overvolle boten. We spotten gelijk dolfijnen die we omdopen in gay Sharks, dan laten we ons met de stroom meevoeren en zien mooie vissen en koraal, het is jammer dat we niet wat langer onderwater kunnen blijven zo mooi vinden we het rif. Na een paar uur varen we rustig terug en bedanken de kapitein voor de mooie tocht. Bij de auto aangekomen kunnen we onmogelijk weg want links, rechts, voor en achter staan auto’s geparkeerd. We besluiten dan maar wat te gaan eten, met een geweldig uitzicht over de baai met witte fijne zandstranden is het dubbel genieten.

Als we over het strand lopen zien we een duikschool en wij besluiten om eens wat informatie te gaan vragen over wat er mogelijk is. Nog steeds staat onze auto muurvast ! We blijven nog wat langer in de duikschool hangen en besluiten voor een proefduik te gaan. Eerst gaan we in het zwembad voor het eerst met een fles op onze rug onderwater, heel raar omdat het buiten Suus het onze eerste keer is om gewoon onderwater te kunnen ademen. De volgende dag gaan we dus op tijd op pad en na een uitgebreide briefing lopen we richting de boot. Ik moet eerlijk bekennen dat er toch wel wat prettige kriebeltjes in onze buiken zijn ook al hebben we ieder onze eigen divemaster.

We doen de laatste briefing aan boord en gaan dan met onze buddy het water in. Het moment dat je onderwater gaat is onbeschrijfelijk, in de diepte zie de bodem in een heldere groen blauwe waas. Regelmatig in je neus knijpen en je oren laten poppen is erg belangrijk bij duiken, het heet klaren en moet om de meter dieper gebeuren. Bij mij lukte het niet geheel in een keer dus klein stukje naar boven en opnieuw proberen, toen lukte het wel en kon ik alles horen, geluid draagt onderwater een stuk verder maar het is onmogelijk te bepalen waar het vandaan komt. Dan komt de bodem inzicht en zwemmen we in een tropisch aquarium. Allerlei soorten vissen en koraal zweven langs en ik weet gelijk zeker wij gaan onze duikbrevetten halen. Na een half uur komen we boven en iedereen kijkt naar elkaar met een gelukzalige blik in hun ogen. We besluiten Bobje zijn brevet onder de kerstboom te leggen ( in ons geval palmboom) en de volgende dag begint het feest. De cursus duurt drie volle dagen en dag vier hebben we examen, iedereen slaagt en nog voor het 2018 is zijn we trotse bezitter van een duikbrevet ! Bob heet vanaf nu niet meer Bob maar Blob, want we hebben nu zes open water duiken  gehad en we net besloten om 2018 goed te beginnen en er gelijk nog twee te doen!

Ons jaar is nu bijna ten einde, en een nieuw jaar vol met mooie plannen en nieuwe avonturen dient zich bijna aan. Wij voelen ons gezegend en bevoorrecht dat wij op deze wijze samen met Blob dit jaar mogen afsluiten hier kenya 🇰🇪. Ik raad een ieder aan om al zijn of haar vooroordelen over dit mooie continent te laten varen en zelf te ontdekken hoe mooi en vriendelijk de Kenianen zijn. Ik begrijp Bob dat hij juist hier zijn steentje wil bijdragen om de toekomst nog mooier te maken. Thank’s for sharing with us your impressive dream, it makes me proud to be your friend.

Voor iedereen in Nederland, al onze familie vrienden, klanten, en bekenden, ook al schijnt de zon niet al teveel bij jullie, deel de warmte en liefde die je bij je draagt met elkaar, zodat elke dag onbewolkt is en de zon volop schijnt!

Tot volgend jaar wij blijven nog even hier maar het eind is inzicht helaas, happy new year to you all !

De Demoontjes

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mo:
    31 december 2017
    Wat een mooi verslag weer en ja.... de onderwaterwereld is ook schitterend!! Jullie ook een hele mooie fijne jaarwisseling toegewenst.
  2. Laurens Lieshout:
    Geweldig verhaal weer!
    Jullie ook een hele mooie en veilige jaarwisseling en tot in Petten!
  3. Joyce:
    31 december 2017
    We genieten mee door jullie reisverslagen!
    Voor jullie een spetterend uiteinde en een geweldig begin van het nieuwe jaar!
    Lieve groetjes van de Ketelaartjes!
  4. Piet de Groot:
    31 december 2017
    Blob kan flipper geluidjes maken onder water!
  5. Sandra:
    31 december 2017
    Heerlijke verhalen weer!!! Lachen mag hoor doen wij in februari ook😜 heel goed uiteinde en een super goed begin van 2018!!! Lekker genieten nog!! Gr. Uit een regenachtig Petten🍾🍾
  6. Marina Brouwer:
    31 december 2017
    Wat een prachtige verhalen en jullie beleven heel veel, geweldig!!
    Een gezellige jaarwisseling!!🍾🥂👍 en een goed begin van 2018!!
    Groeten uit Petten waar het de hele dag al knalt!!
  7. Karin:
    31 december 2017
    Weer genoten van jullie avontuur. Jullie ook een fijne jaarwisseling.
  8. Anita:
    31 december 2017
    Alle goeds voor het komende jaar, doe Blob de groetjes.
    Geniet nog van de laatste dagen in het zo bijzondere Kenia.
  9. Maaike:
    1 januari 2018
    Super leuk verhaal weer. En wat top dat jullie je duikbrevet gehaald hebben. Nog even genieten. Happy New Year en de groetjes uit Petten
  10. Rineke Gronert:
    3 januari 2018
    Wat een ervaring voor de jongens. Fantastisch.
    Moontjes ook voor jullie een inspiratievol 2018 met veel verrassingen. Tot in juni!